7. julija poteče 60-dnevni rok za zbiranje podpisov podpore za predlog zakona prepovedi objavljanja javnomnenjskih raziskav o podpori politikom in političnim strankam. Pobudo je vložila stranka ReSET – rešimo Slovenijo elito in tajkunov, saj da te raziskave vplivajo na odločitev volivcev na volitvah. V kolikšni meri sploh? Natančnih empiričnih raziskav ni, a vpliv do določene mere je. Analitik iz podjeta Valicon Andraž Zorko razume to tako: vsaka informacija, ki jo ljudje uporabimo pri razmišljanju in odločanju, vpliva na naše vedenje. Tovrstne ankete tako predstavljajo le enega od več možnih virov informacij, ki ga na takšen in drugačen način (lahko) upoštevamo.

Do kam seže njihov vpliv?

7. julija poteče 60-dnevni rok za zbiranje podpisov podpore za predlog zakona prepovedi objavljanja javnomnenjskih raziskav o podpori politikom in političnim strankam. Pobudo je vložila stranka ReSET – rešimo Slovenijo elito in tajkunov, saj da te raziskave vplivajo na odločitev volivcev na volitvah. V kolikšni meri sploh?

Natančnih empiričnih raziskav ni, a vpliv do določene mere je. Analitik iz podjeta Valicon Andraž Zorko razume to tako: vsaka informacija, ki jo ljudje uporabimo pri razmišljanju in odločanju, vpliva na naše vedenje. Tovrstne ankete tako predstavljajo le enega od več možnih virov informacij, ki ga na takšen in drugačen način (lahko) upoštevamo.

»Objavljanje javnomnenjskih raziskav v predvolilnem času je problematično zgolj takrat, ko/če se z njimi načrtno manipulira; da se jih interpretira na način, ki je všečen občinstvu ali z namenom pritegnitve pozornosti.«

Določeni volivci se racionalno odločijo, da bodo podprli stranko, da druga ne zmaga, kar imenujemo taktično glasovanje, kar je povsem legitimno. Pri nas smo ta pojav lahko opazili na volitvah 2008 in 2011, ko je  prišlo do prilivanja glasov s strank, ki niso imele možnosti za uspeh, na tisto, ki je potem zmagala.

»Raziskave imajo posreden in neposreden vpliv. Je pa odgovornost tako na strani izvajalcev, kot tudi tistih, ki diseminirajo informacijo, kar so največkrat mediji.«

V podjetju Valicon so lani opravili anketo, v kolikšni meri javnomnenjske raziskave vplivajo na odločitev volivcev in volivk. Rezultat? 1 od 10 anketirancev je temu pritrdil. Ljudje sicer pogosto upoštevajo mnenje tistih, ki jim zaupajo. Andraž Zorko meni, da imajo strah pred raziskavami tisti, ki jih ne razumejo. Razumeti pa pomeni, da poznamo, kaj pomeni velikost vzorca, kakšno so splošne omejitve raziskav, da gre tu za ocene dejanskega stanja in ne dejansko stanje, upoštevati moramo intervale zaupanja…

Na tem mestu spomnimo, da je ustavno sodišče leta 2001 odločilo, da je prepoved  objave javnomnenjskih raziskav teden pred glasovanjem neustavna, saj to pomeni poseg v samo bistvo vloge in pomena medijev v demokratični družbi.

Tina Lamovšek