Ključna sta ozaveščanje in javno objavljanje goljufov

Čeprav so ime blagovne znamke, oblika embalaže in trženje na prvi pogled enaki, je bilo z več raziskavami, izvedenimi v različnih državah članicah, ugotovljeno, da na enotnem trgu Evropske unije obstajajo izdelki, ki imajo bistveno različno sestavo, odvisno od države nakupa. Med razlogi, zakaj se to dogaja, prof. dr. Marko Hočevar z Ekonomske fakultete na prvo mesto postavlja ekonomske razloge ter prilagajanje kupni moči trgov, razlog je tudi različna zahtevnost posameznih trgov. Poleg tega produkte izdelujejo na različnih lokacijah, pri prehranskih izdelkih to pomeni, da uporabljajo lokalne surovine.

Ali gre pri dvojni kakovosti za zavajanje potrošnikov? Prof. dr. Rajko Pirnat s Pravne fakultete pojasnjuje, da je glede dvojne kakovosti za vsak primer posebej treba dokazati, da gre za zavajajočo poslovno prakso, to pa je težko.  

Breda Kutin z Zveze potrošnikov Slovenije poudarja, da je zavajanje potrošnikov z dvojno kakovostjo nedopustno. Če proizvajalci izdelujejo za različne trge izdelke različne kakovosti, naj to ustrezno z deklaracijo označijo, da bo potrošnik lahko izbiral. Ključnega pomena v boju zoper dvojno kakovost sta transparentnost in informiranje.

“Vsega bremena dvojne kakovosti ne smemo prepustiti potrošnikom,” je prepričan evropski poslanec Igor Šoltes. “Če kje, mora država poseči vmes, ko gre za zaščito zdravja in okolja, kar je v javnem interesu, to pa je gotovo področje hrane in zdravil.”

Evropska komisija je aprila predstavila nov dogovor za potrošnike oziroma “NEW DEAL”. Ta za večjo zaščito potrošnikov ureja tudi področje spletnega nakupovanja in možnost skupinskih odškodninskih tožb.

Jernejka Drolec