Zakon o volilni in referendumski kampanji pravi, da se kampanja lahko začne najprej 30 dni pred volitvami, zaključiti pa se mora najkasneje 24 ur pred dnem glasovanja. Prav tako morajo liste, ki nastopajo na volitvah, v ta namen 45 dni pred volitvami odpreti poseben transakcijski račun z oznako za volilno kampanjo. Preko tega računa namreč računsko sodišče lahko nadalje sledi stroškom, katerih del ob vstopu v državni zbor povrne.
Uradni začetek volilne kampanje bo torej 24. marca, po državi pa že lahko spremljamo politične plakate, ki nagovarjajo potencialne volivce. Med njimi prevladujejo plakati strank Konkretno, Povežimo Slovenijo in SDS.

Pred začetkom uradne volilne kampanje je po Sloveniji že mogoče opaziti obilico predvolilnih plakatov, ki po zakonu spadajo v del kampanje.

Zakon o volilni in referendumski kampanji pravi, da se kampanja lahko začne najprej 30 dni pred volitvami, zaključiti pa se mora najkasneje 24 ur pred dnem glasovanja. Prav tako morajo liste, ki nastopajo na volitvah, v ta namen 45 dni pred volitvami odpreti poseben transakcijski račun z oznako za volilno kampanjo. Preko tega računa namreč računsko sodišče lahko nadalje sledi stroškom, katerih del ob vstopu v državni zbor povrne.
Uradni začetek volilne kampanje bo torej 24. marca, po državi pa že lahko spremljamo politične plakate, ki nagovarjajo potencialne volivce. Med njimi prevladujejo plakati strank Konkretno, Povežimo Slovenijo in SDS. Uradni govorec liste Povežimo Slovenijo Marko Balažic pojasnjuje, da stranke na ta način svoja sporočila predstavljajo širši javnosti.

“In v tem smislu gre bolj za izgradnjo nekih gibanj, nekih strank in ne gre toliko v smeri tega, da bi šlo že za samo politično kampanjo.”

Po njegovem mnenju takšno oglaševanje pred uradnim začetkom kampanje namreč ni sporno. Kdaj torej lahko z gotovostjo trdimo, da gre za politično kampanjo? Kot pojasnjuje, ločnica v teh primerih ni tako jasna. Jasno je le, da se pod kampanjo šteje promocija 30 dni pred volitvami.

“Kar pa v bistvu stranke delajo na oglaševanju med letom in katere kreativne načine uporabljajo, je pa bolj ali manj njihova stvar. Saj navsezadnje to tudi plačajo.”

Politični analitik in nekdanji tajnik LDS Bogdan Biščak pa opozarja, da stranke s prezgodnjo kampanjo izkoriščajo nekaznovanje za to dejanje.

“Stranke lahko marsikdaj kalkulirajo, s tem da izdajo plakate, ki so recimo povsem vsebinsko naravnani, kar da naj ne bi bila volilna kampanja. Ampak v primeru Konkretno, kjer je na plakatih obraz predsednika stranke Zdravka Počivalška, je povsem jasno, da gre za volilno kampanjo. Problem je pa seveda v tem, in to stranke na ciničen način izkoriščajo, da prekrškovne oziroma kazenske določbe določajo kot prekršek, če kampanje ne končaš 24 ur pred dnevom glasovanja, ne določajo pa kot prekršek, če kampanjo začneš prej kot 30 dni pred dnevom glasovanja. Gre za nek ciničen odnos do zakona.”

Po njegovem mnenju bi bilo treba zakonsko luknjo odpraviti. Računsko sodišče odgovarja, da opravlja revizije kampanj na podlagi zakona, torej pri tistih strankah, ki imajo pravico do delnega povračila stroškov. Reagirali bi lahko šele pri povračilu stroškov, ko bodo pregledovali, ali so navedeni podatki točni. Takrat preverjajo tudi, ali je organizator volilne kampanje pravočasno odprl in zaprl poseben račun ter ali je predložil poročilo o financiranju volilne kampanje v predpisanem roku. Ker pa zakon ne predvideva kaznovanja za prezgodnjo kampanjo, temveč zgolj za prepozno končanje, v tem primeru ne morejo posredovati. Politični plakati ob cesti pa so vzbudili tudi pozornost odvetnice Nataše Pirc Musar.

“Sem rekla, da bom prav pogledala, ali si je pravo zakonodajo v tem času kaj spremenilo, ker kolikor jaz vem, je plakate možno postavljati 30 dni pred volitvami. Zdaj pa imamo kar nek `corporate marketing`. Tukaj pa pogrešam, da bi novinarji odgovorili na ta vprašanja javnosti. Skratka, da, predvolilna kampanja se je definitivno že začela.”

Kljub temu so si sogovorniki z računskim sodiščem na čelu enotni, da je 30 dni dovolj dolgo obdobje za objektivno informiranje volivcev, daljšanje kampanje pa da bi bilo nesmiselno.

Rene Markič