Prvič je tramvaj po ljubljanskih ulicah zapeljal 6. septembra 1901. Včeraj smo torej obeležili 120-letnico tega dogodka! Prvi dan obratovanja je bilo prodanih 6.400 vstopnic in tudi na t.i. »pogreb tramvaja« ob koncu njegovega delovanja v prestolnici je prišlo več tisoč ljudi. Je bil tramvaj res tako priljubljen? Preverjamo v Torkovem kvizu!

Elektrarna, ki je v Ljubljani nastala leta 1896, je s tramvajem dobila odjemalca, ki je upravičeval njen obstoj

"Enajst let sem bil star. Spominjam se, da so bili ljudje ogorčeni in vsi močno proti, da se tramvaj ukine. Ampak to je bila politična odločitev," se zadnje vožnje oz. t. i. pogreba tramvaja v Ljubljani leta 1958 spominja dr. Tadej Brate, industrijski arheolog, avtor številnih knjig, člankov in razprav s področja tehniške dediščine.

Tramvaj je sicer počasi pridobival priljubljenost. Začetno navdušenje je ob uvedbi leta 1901, v prvih dneh so prodali 6400 vstopnic, hitro splahnelo. Za tiste čase so bile namreč karte predrage. So se pa za tramvaj med ljudmi uveljavila precej ustvarjalna imena, pove dr. Brate:

Fini ljudje so rekli: "Se gremo peljati z električno." Drugi so pa rekli tramvaju kar pocestnica in trambulaj. Bile so neke prikolice, ki so zelo ropotale, pa so jim rekli džunglci. To pa zato, ker so delale: "Džung, džung. Džung, džung. Džung, džung." Potem koreta, kišta, ropotulja ... Če je bil kdo malo slabe volje zaradi kakšne dame, je pa tudi rekel: "Ta baba je grda kot tramvaj!"

Poslušaj: Celoten pogovor z dr. Tadejem Bratetom

Darja Pograjc