Vožnja s kolesom vas bo prej ali slej pripeljala tudi na neutrjene podlage. V Sloveniji je sicer zelo natančno določeno, kje se v naravi s kolesi sploh lahko vozite. Da se boste uspešno spopadli z izzivi, ki jih bodo pred vas postavili taki tereni, se je nanje večinoma najbolj ustrezno odpraviti z gorskim kolesom. Več o tej zvrsti kolesarstva vam bosta v rubriki Hudo športni povedala Aleš in Špela.

Pomembna ni le izbira med polnovzmetenim kolesom in tistim s sprednjim vzmetenjem, obvladati je treba tudi tehnike vožnje

S kolesom se lahko odpravite na najrazličnejše terene, zato je pri nakupu ustreznega seveda najprej treba opraviti razmislek o tem, kje se bomo vozili. Zaradi vsestranskosti velika večina med vami vstopne korake v svet kolesarstva opravi z gorskim kolesom. A ponudba na trgu je ogromna. Doktor Samo Rauter s Fakultete za šport Univerze v Ljubljani pravi, da moramo pri teh kolesih vedeti, ali bomo potrebovali polnovzmeteno kolo ali le tisto s sprednjim vzmetenjem. Če pa se boste vozili samo po asfaltiranih cestah, bo za vas primerna druga vrsta kolesa, tako imenovane speialke.

Gorsko in cestno kolesarjenje se med seboj seveda zelo razlikujeta. Pri gorskem kolesarjenju je predvsem pri spustih lahko prisotnega več adrenalina in tudi nevarnosti. Ključnega pomena je dobro poznavanje tehnik vožnje. Drugačna kot pri cestnem kolesarjenju je tudi oprema – enako lahko uporabljate le do določenega nivoja zahtevnosti.

Vašo vožnjo s kolesom bodo po besedah doktorja Sama Rauterja zaznamovala tudi prestavna razmerja, s katerimi je posredno povezano to, kako hitro se boste peljali in s kakšno silo boste morali pritiskati na pedala. Na prestavna razmerja vpliva število zobnikov, ki jih ima kolo v sprednjem in zadnjem verižniku. Kolo s tremi zobniki spredaj bo vedno imelo večjo razliko med najlažjo in najtežjo prestavo kot tisto z dvema zobnikoma. Pri bolj resnem kolesarjenju pa je pomembna tudi obutev – ta namreč vpliva na učinkovitost vašega dela na kolesu. Zagotovo veste, da imajo kolesarji čevlje, ki se na pedala vpnejo. A ti za začetnike niso primerni.

Na učinkovitost kolesarjenja ne vplivajo le oprema in pravilna izbira pedal in kolesarske obutve, ampak tudi splošna telesna pripravljenost kolesarja. Kot pravi doktor Samo Rauter z ljubljanske fakultete za šport, je poleg utrjenih nožnih mišic lahko pomembna tudi dobra pripravljenost zgornjega dela telesa.

Z upoštevanjem osnov, ki ste jih slišali v rubriki Hudo športni, bodo tudi bolj zahtevni kolesarski podvigi postali užitek. Ko boste odšli na kolesarsko turo, pa morate s seboj imeti tudi vse potrebno za hiter servis kolesa na cesti oziroma terenu, kjer boste vozili. Hitro se namreč lahko zgodi, da predrete zračnico, zato je v torbici ali nahrbtniku nujno treba imeti rezervno in tudi primerno orodje, ki vam bo omogočilo menjavo. Kolo pa je treba znati pravilno vzdrževati tudi, ko nismo na poti, saj bo varno vožnjo omogočilo le tehnično brezhibno kolo. Za kar pa poskrbimo doma.

Aleš Ogrin, Špela Šebenik