Naše poti

Programi za predšolske otroke med epidemijo

"Napredka, tudi na področju predšolske vzgoje, ne bo, dokler bomo Romi v Evropi le projektna rešitev," meni programski in strokovni sodelavec mreže REYN, Aljoša Rudaš.

Screenshot 2020-11-19 at 10.54.28
Letak Toy for Inclusion
foto: spletna stran REYN

Ob svetovnem dnevu otroka, 20. novembra, smo poklicali v nizozemski Leiden ter poklepetali s programskim in strokovnim sodelavcem pri mednarodni mreži za zgodnje vključevanje romskih otrok v programe predšolske vzgoje REYN oziroma Romani Early years Network Aljošo Rudašem. Epidemija ni prizanesla niti najmlajšim, vrata številnih vrtcev so se tako že v prvem valu zaprla. Eden ključnih izzivov je bil, po mnenju Rudaša, ali naj se tudi igra, učenje in stik z otroki prenesejo na daljavo prek spleta.

"Ta svet, v katerem smo se znašli, je zagotovo zelo nov, ne samo za nas, tudi za otroke. In obdobje predšolske vzgoje ključno vpliva na otrokov razvoj. Ne samo na razvoj otroka, posledično tudi na družino kot matično celico, ki otroka spodbuja in mu tlakuje pot v družbo. Moramo se zavedati dejstva, da starši ne morejo nadomestiti vzgojiteljev, vrstnikov in prijateljev. Zato v tem času od staršev, ki so najprej starši, ne gre pričakovati, da bodo postali učitelji, vzgojitelji, psihologi. To je zelo neodgovorno od tistih, ki sprejemajo ukrepe," meni Aljoša Rudaš.

Nova evropska direktiva za Rome do leta 2030 izobraževanje na prioritetni lestvici postavlja na tretje oziroma četrto mesto. Kaj se v prihodnjih desetih letih obeta na področju predšolske vzgoje?

"Glede na to, da je izobraževanje padlo na prioritetni lestvici novega strateškega okvirja vključevanja Romov do leta 2030, lahko samo dodam, da je predšolska vzgoja v celotnem dokumentu omenjena samo enkrat. Ne moremo niti govoriti o tem, da je na seznamu prioritet. Vsi pa vemo, da je dostop do kakovostnih predšolskih programov v predšolskem oziroma zgodnjem otroštvu ključna za poznejši razvoj. Napredka, tudi na področju predšolske vzgoje, ne bo, dokler bomo Romi v Evropi le projektna rešitev," poudarja Rudaš.

V oddaji preverjamo še, kaj se bo zgodilo s knjižnico igrač, ki je tudi v Sloveniji, tako kot marsikje po Evropi, postala dober primer prakse za vključevanje romskih otrok v kakovostne predšolske programe.

Izšla je dvojezična zloženka z ilustracijami za otroke – zakaj in kako pravilno nosimo zaščitne maske. V tokratni oddaji smo spoznali še glasbenika iz Murske Sobote Denisa Maverja, ki se je zaposlil kot osebni asistent v društvu paraplegikov.