5. november - dan, ko v Angliji z ognjemeti, kresovi in sežiganjem lutke Guya Fawkesa obeležujejo t.i. smodniško zaroto.

5. november, dan, ko v Angliji z ognjemeti, kresovi in sežiganjem lutke Guya Fawkesa zaznamujemo t. i. smodniško zaroto

Šestintrideset sodčkov smodnika

V času Elizabete 1. nekateri katoliki vero izpovedujejo na skrivaj, drugi so preganjani. Po njeni smrti se kljub pričakovanjem stanje ne spremeni. Tu v zgodbo vstopi Guy Fawkes, katolik, plačanec, ki se bori na strani katoliške Španije proti nizozemskim protestantom. Pridruži se skupini zarotnikov, ki se odloči, da bo razstrelila parlament in tako ubila kralja Jakoba, razloži Nikolai Jeffs, anglist in sociolog kulture s Fakultete za humanistične študije Univerze na Primorskem.

“Guya Fawkesa odkrijejo v parlamentu s 36 sodi smodnika. Ti so pripravljeni, da bodo razstreljeni, vendar se to ne zgodi. Zarotniki so obešeni in razčetverjeni z izjemo Fawkesa, ki pade z vešal, si zlomi tilnik in zato ne doživi tega trpljenja razčetverjenja.”

Že naslednje leto 5. november postane državni praznik – praznik uspešne ubranitve kraljestva. Čeprav je pozneje preklican, se praznovanje v različnih oblikah obdrži do danes.

Maska – simbol upora proti oblasti

Fawkes je danes simbol upora proti oblasti oz. nepriznavanju njene legitimnosti. Zakaj? Zaradi popularne kulture oz. tega, kako je bil v njej upodobljen. V stripu Alana Moora in Davida Lloyda, ki nastane v zgodnjih osemdesetih letih, se prvič pojavi znamenita maska Guya Fawkesa, ki jo danes bolje poznamo kot masko Anonimnih.

“Strip predpostavlja, da bi Združeno kraljestvo v primeru nuklearne vojne med velesilami preživelo napad, ampak bi prišlo do ustoličenja fašizma. Proti njemu, na drugi strani, imamo v stipu anarhizem. Ideja, da to masko Guya Fawkesa prevzame protagonist pa pripada Lloydu, ki piše Alanu Mooru in pravi, kako je prišel do ideje in da si misli, da tega človeka ne bi smeli sežigati vsakega 5. novembra, ampak bi ga morali slaviti, ravno zato, ker je poskušal razstreliti parlament.”

Inspiracija pa: Orwelov roman 1984, Krasni novi svet pa Batman in David Bowie, vse skupaj ovito v atmosfero druge svetovne vojne. Leta 2006 dobimo še film, ki ima enak naslov kot strip, in ki še bolj masovno spopularizira masko Fawkesa. A Nikolai Jeffs opozarja na protislovje – če bi bila zarota uspešna, bi zarotniki eno vero zamenjali z drugo, medtem ko bi struktura oblasti ostala enaka. Sprememb na ekonomsko-politični strukturni ravni torej ne bi bilo.

Danes ima maska več pomenov oz. predstavlja več ideologij – od anarhistične, socialistične do liberalne. “Ironija v tem, da je ta maska za mnoge, ki jo nosijo, simbol upora proti neoliberalnemu kapitalizmu, pa tudi politiki, je pa poceni in vsem dostopen proizvod popularne industrije. Pa oddaljena od obeleževanja 5. novembra s kresovi,” zaključi Nikolai Jeffs.

Darja Pograjc