Od oglja za osvetlitev filmskega traku do digitalnega projektorja

Analogna doba se je digitalni dobi umaknila tudi v kinematografiji, z njenim slovesom namreč izginjajo tudi znanja in izkušnje ljudi, ki so utelešali nekdanje načine predvajanja filmov. V oddaji Kulturni fokus bosta gosta kinooperaterja Franci Milošič in Mitja Žura, predstavnika poklica 20. stoletja ter Karmen Hrovat, ki je v knjigi Predvajal vam je poslednji kinooperater, zbrala pripovedi mnogih pričevalcev nekdanje kulture prikazovanja filmov po današnji Sloveniji.
K nam je film (sprva so ga pojmovali le kot znanstven dosežek, ki zanesljivo ne bo zanimiv za trgovanje), kot živo fotografijo ali magično, nestatično menjavanje sličic, prispel kmalu po predstavitvi kinematografke tehnike v Parizu; v prostorih današnjega Mestnega kina Ptuj so kratke posnetke filmov bratov Lumière prikazali že leta 1897, zato velja za naše najstarejše dejavno prizorišče prikazovanja filmov. Poskus ustanovitve prvega stalnega kinematografa sicer sega v leto 1906, ko je v Ljubljani fotograf Davorin Rovšek poskušal s predvajanjem filmov v veliki dvorani Grand hotela Union in v dvorani nekdanjega hotela Ilirija na Kolodvorski ulici, vendar je bil obisk slab, najemnina pa previsoka, zato je bilo potrebno zanimivo poslovno zamisel za nekaj časa odložiti.

Magda Tušar