Z revizijo je Računsko sodišče preverjalo, ali država zadovoljivo skrbi za tiste, ki zaradi starosti, duševne in telesne prizadetosti potrebujejo pomoč drugih. Kot navajajo v poročilu, vlada in ministrstvi za delo ter zdravje ne zagotavljajo enakovredne dostopnosti storitev vsem tistim, ki jih potrebujejo. Upokojenci si zelo težko plačujejo oskrbo v domu za starejše, kjer so dodatna težava nedorečeni kriteriji za sprejem in prostorska stiska. Več Jure Čepin.

Računsko sodišče ugotavlja, da država več kot 10 let ni izvajala potrebnih ukrepov

Z revizijo je Računsko sodišče preverjalo, ali država zadovoljivo skrbi za tiste, ki zaradi starosti, duševne in telesne prizadetosti potrebujejo pomoč drugih. Kot navajajo v poročilu, vlada in ministrstvi za delo ter zdravje ne zagotavljajo enakovredne dostopnosti storitev vsem tistim, ki jih potrebujejo. Upokojenci si zelo težko plačujejo oskrbo v domu za starejše, kjer so dodatna težava nedorečeni kriteriji za sprejem in prostorska stiska.

Računsko sodišče za revizijsko obdobje med letoma 2007 in 2018 ugotavlja, da ukrepi države ne sledijo staranju prebivalstva, med letoma 2040 in 2050 bo v Sloveniji okrog pol milijona morebitnih upravičencev do socialne oskrbe, mi pa na to nismo pripravljeni, saj zdajšnji sistem ni finančno vzdržen, opozarja predsednik Računskega sodišča Tomaž Vesel.

“Ugotavljamo neenako obravnavo uporabnikov, saj kriteriji za sprejem v dom niso določeni, tam pomagajo različni klici in prioritetne liste. Imamo tudi zelo slabo plačane in preobremenjene oskrbovalce v domovih, v oči bode podatek, da en oskrbovalec skrbi za kar 51 uporabnikov, torej si lahko za vsakega od njih vzame devet minut na dan.”

Država je v desetih letih od prejšnje revizije le podeljevala koncesije in dopustila nepravičen sistem oblikovanja cen, saj oskrbovanci pri koncesionarjih plačujejo 28 odstotkov več cene kot v javnih domovih, še dodaja Vesel. Računsko sodišče se je med drugim ukvarjalo tudi z vprašanjem, ali povprečna pokojnina upravičenca do socialne oskrbe, ki je lani znašala 640 evrov in jo je prejemala več kot polovica upokojencev, zadostuje za plačilo različnih oblik oskrbe. Pri oskrbi na domu kljub subvenciji občine zmanjka dobrih 60 evrov, pri institucionalni oskrbi je razlika še večja.

“V 1. razredu oskrbe, v katerem si še mobilen in potrebuješ manj pomoči, ta izračun mogoče še znese, od tam naprej pa v javnih domovih zmanjka približno 200 evrov, v zasebnih domovih pa blizu 400 evrov.”

Glavni očitek, ki leti na ministrstvi za delo in zdravje ter vlado, je, da so za pripravo in testiranje novega sistema dolgotrajne oskrbe s poudarkom na skupnostni oskrbi namenili nesorazmerno veliko denarja, natančneje 74 milijonov, potrebe pa so precej večje pri institucionalni oskrbi, torej predvsem pri domovih za starejše, kjer primanjkuje med 6.000 in 7.000 postelj. Na ministrstvu za delo odgovarjajo, da so s poročilom seznanjeni in da bodo pripravili odzivno poročilo. Ugotovitve Računskega sodišča bodo preučili tudi na ministrstvu za zdravje, kjer poudarjajo, da je področje sistemske ureditve dolgotrajne oskrbe ena od prioritet aktualne vlade in da na ministrstvu pripravljajo predlog Zakona o dolgotrajni oskrbi, ki naj bi omogočal učinkovit prehod med sistemi socialne varnosti glede na posameznikove potrebe.

Jure Čepin