Neskončne zgodbe intrig, pa tudi vrednot, ki posnemajo življenje samo

Norija s telenovelami pri nas se je začela že pred leti in še kar traja. Tudi domača produkcija tega žanra cveti. In, če so se mnogi nad njimi zmrdovali in vihali nosove, češ, nas zanimata umetnost in kultura, se statistika gledanosti in branost člankov, ko se objavi kaj v zvezi z zvedniki priljubljenih serij, meri v presežkih.  Igralci, ki v tujini igrajo v takšnih serijah v večini niso šolani, z diplomami akademij v žepu, a imajo status ikon. Zakaj so telenovele, narejene povečini intrigantsko, z zgodbo, ki se nikoli ne konča, tako popularne? Kaj vse prispeva k njihovemu uspehu? In katera je tista sestavina, ki določa, da so turške telenovele zmešale glavo množicam?  Da turški mladi kot karierne sanje navajajo "zvezda TV žajfnic" in da je turška TV produkcija tako močan magnet, da nekateri že govorijo o turški mehki moči (soft power po Josephu Nyeju)?  O moči, vplivu in ozadju telenovel z gostjama, filmskima kritičarkama, Ivano Novak, mag. in Anja Banko, mag.

Turške telenovele, ravno tako kot latinsko ameriške, izpostavljajo vrednote družine, pravičnosti, poguma, dobrega srca in podobno. Imajo pa ta orientalski pridih, kar je za naš prostor zelo privlačno. Ne smemo pozabiti, da so turške telenovele tudi zelo donosen posel. Razširile so se po vsej arabski diaspori, prodirajo pa tudi preko Balkana v Rusijo.

Anja Banko

 

Na prvi pogled so telenovele kar najbolj podobne našim življenjem.  Nimajo nobenih fantastičnih elementov, nadnaravnih, recimo. Gre za družinsko življenje, zgodbo o uspehu, romantični ljubezni, povsem običajnih človeških rečeh. Dramaturško pa gre za precej fantastično stvar. Kaj vse so liki pripravljeni naresti za uspeh - uprizarjati umore, lažne poroke, manipulirati do skrajnosti. V tem smislu se mi zdi to najbolj fantastičen žanr. Telenovele so žanr ekscesa, totalnega pretiravanja.

Ivana Novak

 

Glede vpliva medijev obstajata dve teoriji, ki si malo nasprotujeta: stara Aristotelova teorija katarze govori, da opazuješ zgodbe drugih zato, da se izživiš; kultivacijska teorija pa pravi, da mediji vzgajajo, kažejo kako svet deluje in učijo, kako moramo živeti. Po tej teoriji lahko razumemo ljudi, da se jim ob zvrhani meri navdušenja nad serijo začne fikcija prekrivati z resničnostjo. (Marko Ivanišin)

 

Liana Buršič