V nedeljo smo na Prvem govorili o mostovih doma in po svetu. Sprehodili smo se po štirih. Najprej zavili v italijanske Benetke, kjer imajo več kot 400 mostov, mi pa smo se ustavili na dveh najbolj prepoznavnih – na Rialtu in Mostu vzdihljajev. Najdaljšega in najvišjega imajo na Kitajskem, v provinci Hunan. Temu rekorderju pa smo dodali še enega, domačega – Solkanski most z lokom, ki je največji med železniškimi kamniti mostovi na svetu.

Casanova, najbolj znani italijanski ljubimec, se je sprehodil prek Lanthierjevega mostu v Vipavi

Benetke: Mesto z več kot 400 mostovi

Mesto, razdeljeno na 116 otokov, deli prek 300 kanalov in povezuje več kot 400 mostov. Inženir gradbeništva Gorazd Humar razloži, da sta dve osrednji ikoni mesta nedvomno Rialto in Most vzdihljajev. Rialto je zgradil arhitekt in konstruktor mostov Antonio da Ponte, ki se je pri gradnji spopadal s precej specifičnimi geološkimi pogoji.

Ključni del mostu predstavlja njegovo temeljenje. To je pa tisto česar danes obiskovalec Benetk sploh ne vidi. Večji del mostu je človeškemu očesu neviden, saj se nahaja pod vodo. Nad vodno gladino je samo tisti zaključni del, sicer zelo lep, skladen in harmonično arhitektonsko zelo lepo oblikovan.

Most Rialto je zgrajen iz istrskega apnenca.

Kitajska: Rekorder na več kot 300 metrih

Rekorder glede na višino in kakor pravi naš pekinški dopisnik Uroš Lipušček tudi “eksperiment, s katerim Kitajska dokazuje, da je v svetovnem tehnološkem vrhu,” je most Džangdžjadžje, ki se razteza nad kanjonom istega imena v provinci Hunan. Stekleni most se pne na višini 300 metrov.

Ko so most odprli, je bilo nekaj pomislekov s strani kitajske javnosti, ali bo vzdržal. Ko so šli čez prvi turisti – čez stekleno dno se vidi v globino – je nekaterim postalo slabo. Potem je prišlo do tega, da se je steklo nalomilo. Zaradi tega je prišlo do prave panike, skorajda stampeda, in potem so most za nekaj časa celo zaprli.

Na steklenem mostu nameravajo odpreti še dve atrakciji – najvišji bungee skok na svetu in najvišjo adrenalinsko gugalnico na svetu.

Slovenija: Največji med železniškimi kamnitimi mostovi

Gorazd Humar, inženir gradbeništva in avtor knjige Kamniti velikan na Soči, je kot otrok živel v Novi Gorici, a ker je mama delala v Solkanu, je “kamnitega velikana” poznal že od malih nog. Kasneje, ko se je vpisal na študij gradbeništva na Fakulteti za gradbeništvo v Ljubljani, je začel most raziskovati tudi strokovno.

O Solkanskem mostu praktično ni bilo nič zapisanega. Lotil sem se dolgoletnega študija – mislim, da je to trajalo vsaj 15 let – veliko časa sem prebil po arhivih in knjižnicah na Dunaju, v Trstu in tudi drugod in počasi stkal zgodbo.

Solkanski most je most presežkov. Je največji med železniškimi kamnitimi mostovi, kamniti most z največjim krožnim lokom na svetu, ki je bil kdajkoli zgrajen nad vodo, in največji most, zgrajen izključno iz rezanega, obdelanega kamna.

Že takrat, ko je most nastal, se je ponašal z največjim kamnitim lokom na svetu. Do tega pa je prišlo čisto slučajno. Ko so gradbeniki 1904 začeli z izkopi za temeljenje mostu z 80-metrskim lokom, so ugotovili, da na levem bregu Soče tla niso zadosti nosilna in so zaradi tega morali premakniti temelj mostu za 5 metrov in tako je prišlo do tega, da je nastal most z največjim kamnitim lokom na svetu.

Darja Pograjc