Raziskovalna sredstva za uveljavljene raziskovalce, ki jih podeljuje Evropska raziskovalna agencija, so že same po sebi prestižno priznanje raziskovalcem, saj je konkurenca huda in uspešnost prijav le 12 odstotna. Predvsem pa ta sredstva omogočajo, da se raziskave tudi s finančnega vidika zastavijo bolj ambiciozno in dolgoročno, kar je v Sloveniji, kjer je znanost finančno neprestano podhranjena, še toliko bolj dragoceno. To velja tudi za uspeh raziskovalne skupine prof. Romana Jerale, ki je Evropsko raziskovalno agencijo prepričal s projektom Molekulski stroji na osnovi proteinskega origamija iz obvitih vijačnic. Gre za načrtovanje umetnih proteinov, ki se v proteinske kletke sestavljajo iz posameznih sestavnih delov v samih celicah in obetajo številne možnosti uporabe. To je tudi prvi projekt za Slovenijo s področja ved o življenju. S prof. dr. Romanom Jeralo se je pogovarjala Nina Slaček.

Prof. Roman Jerala s Kemijskega inštituta je prejel sredstva Evropske raziskovalne agencije

Raziskovalna sredstva za uveljavljene raziskovalce, ki jih podeljuje Evropska raziskovalna agencija (ERC), so že same po sebi prestižno priznanje raziskovalcem, saj je konkurenca huda in uspešnost prijav le 12 odstotna, v novih državah članicah pa le 1%. Slovenski raziskovalci so tako uspešno pridobili le šest tovrstnih štipendij, najnovejši projekt raziskovalne skupine prof. Romana Jerale pa je prvi s področja ved o življenju.

Projekt temelji na modularnem načinu načrtovanja umetnih proteinov, pri katerem se posamezni sestavni deli zvijejo v različne tridimezionalne strukture, kot nekakšen proteinski origami. Gre za revolucionaren nov pristop, ki so ga v skupini prof. Jerala razvili kot prvi na svetu, in ki potencialno odpira številne možnosti uporabe. Kljub temu, da gre namreč za umetne proteine,  lahko tovrstne proteinske kletke, kot potrjujejo dosedanje raziskave, pridobivamo v celicah brez škodljivih učinkov, kar jim daje velik potencial za medicinsko in tehnološko uporabo, za dostavo zdravil, za senzorje in nove materiale.

Raziskovalni “luksuz”

Raziskovalna štipendija za uveljavljene raziskovalce prinaša 2,5 milijona evrov v obdobju 5 let in omogoča širitev in nadgradnjo raziskav, kakršna sicer v slovenskem raziskovalnem prostoru, ki je finančno izrazito podhranjen, ni mogoča. To med drugim pomeni, da je mogoče raziskave zastaviti bolj dolgoročno, izpostavlja Jerala.

Lahko se lotimo tudi nekaterih bolj tveganih stvari in preverimo koncepte, ki morda rezulatov ne bodo dali takoj, ampak šele v štirih ali petih letih.

Tudi v znanosti se namreč danes neprestano mudi z rezultati. Znanstveniki danes veliko časa porabijo za pridobivanje novih projektov in zagotovljeno petletno financiranje predstavlja svojevrsten “luksuz”, ki omogoča tudi preverjanje idej, za katere v običajnih pogojih ne bi bilo priložnosti.

Zapostavljeni vzhod

Največ sredstev Evropske raziskovalne agencije pridobijo države, ki v znanost največ vlagajo in ki se ponašajo tudi z največjim številom objav v najuglednejših revijah. Nove evropske članice so pri teh razpisih izredno šibke. Deloma je razlog samem domačem financiranju znanosti. Če države ne podpira raziskav v primernem obsegu, se na številnih področjih le težko sploh pride do rezultatov, ki bi prepričali ERC. Prepričati je namreč treba z že doseženimi uspehi. In ti morajo biti objavljeni na ustreznem mestu.

Če nimaš več objav v najuglednejših znanstvenih revijah, te ne jemljejo resno. V Sloveniji in v drugih državah vzhodne Evrope imamo zato težje delo, da pridemo do tovrstnih objav. Uredniki namreč dajejo prednost raziskovalcem, ki prihajajo z uglednih zahodnoevropskih univerz.

Nina Slaček