Svetovni trg rož – v odcvetanju ali brsteči rasti?

Rože kot nepogrešljive spremljevalke življenja in smrti v vrednostnem boju s ceno

foto: PROLe Fanciulle di Steph and Trish/Flickr

Dan pred valentinovim, ki je poleg praznika zaljubljencev tudi praznik za cvetličarje, smo se v Intelekti pogovarjali in spraševali o svetovnem trgu okrasnih rastlin, pri čemer je absolutna velesila še vedno Nizozemska. Pa tudi o vrednosti poklica cvetličarja ter kulturi podarjanja cvetja pri nas. Z mojstri cvetličarji in enim največjih proizvajalcev orhidej v Evropi.

Rože naj bi govorile univerzalni jezik. Morda tudi zaradi njihove poti, ki gre po navadi nekako tako … vrtnica, vzgojena v Izraelu, prodana na cvetlični borzi na Nizozemskem, kupljena v vazi švedskega giganta, izdelana na Kitajskem, postavljena na ogled nekam na mizo slovenskega odjemalca, občudovalca njenih lepot. In vsa ta pot se lahko zgodi v pičlih 24 urah.

Ta pot je res tako hitra in s tem se ji podaljša tudi trajanje. S primerno oskrbo tako lahko živi še dolgo. S to rožo lahko nekoga osrečimo, ob njej preživimo lepe trenutke. Sama izročilnost te rože je pravzaprav služiti za trenutke sreče.

Pravi Franci Landeker, cvetličarski mojster in večkratni državni prvak v floristiki.

Nehote pomislimo, da je cvetličarstvo poklic, ki je odvisen od vremena. Da gredo rože v promet bolje ob sivih, hladnih dneh brez sonca. A Tomaž Jevšnik, soustanovitelj in tehnični direktor podjetja Ocean Orchids, slovenskega podjetja v Prekmurju, ki je eno od vodilnih v Evropi v proizvodnji orhidej, saj jih vzgojijo kar dva milijona na leto, pravi, da so cvetličarji odvisni bolj od datumov kot vremena:

Začne se z valentinovim, potem pa nadaljuje z zgodnjimi spomladanskimi prazniki, kot je 8. marec, pa materinski dan, vse tja do zgodnjega poletja, ko glavno vlogo cvetličarskega mojstra, zunanjega okrasja, v polnosti prevzame narava.

Za cvetje je poleg njegove kakovosti pomembno predvsem to, da pride iz pravih rok v prave roke. Da cvetličar tudi sam vloži nekaj v to. Samo cvetje brez čustev, ki so vložena v delo z njim, nič ne pomeni.

Tudi rdeča vrtnica, najbolj prodajana roža na borzi cvetja in največkrat podarjena roža za valentinovo, če je ne pokloniš z ljubeznijo, ne pomeni nič kaj dosti,”

pravi Ana Sotošek, učiteljica na prvi in najstarejši šoli v zgodovini slovenske hortikulture, Šoli za hortikulturo in vizualne umetnosti Celje.

Velesila v floristiki je še vedno Nizozemska. Stavba, v kateri potekajo dražbe na cvetni borzi v Aalsmeeru, kakšnih 20 kilometrov od Amsterdama, je največji trgovski objekt na svetu. Njena uporabna površina je velika kot 177 nogometnih igrišč, deluje 24 ur na dan in v povprečju se tam sklene za 10 milijonov evrov poslov, skozi roke pa gre 35 milijonov cvetlic in več kot dva milijona lončnic. Celotni promet v letu 2010 denimo – na vseh šestih borzah v okviru združenja floristov Royal Flora Holland (enega največjih avkcijskih podjetij na svetu), ki so zdaj združene že nekaj časa – pa je bil štiri milijarde evrov.