Jeans generacija je pravzaprav sociološki pojem, ki se še oblikuje.V celjskem muzeju novejše zgodovine so začetek tega obdbja umestili v petdeseta oziroma šestdeseta leta prejšnjega stoletja, ko je takratni rod mladih deklet in fantov vstopil v razvojno obdobje, ki ga imenujemo puberteta, njegova glavna značilnost pa je takoimenovani upor brez razloga. Torej ne gre za ideološki ali religiozni upor, gre za upor, ki ga je narekovala narava. Simbol tistega obdobja so oblačila, ki jih danes imenujemo jeans, takrat pa preprosto kavbojke, saj so najprej izdelovali le hlače. Kavbojke so postale simbol predvsem zaradi svoje razširjenosti in uporabnosti, prišle pa so skupaj s kokaolo iz Združenih držav Amerike, kjer so hlače iz jeans materiala najprej nosili tamkajšnji farmerji in kavboji. Od tod kavbojke. Ker so bile okoliščine pri nas sredi prejšnjega stoletja takšne kakršne so pač bile, mladina pa je bila vztrajna in iznajdljiva, so kavbojke kupovali v obmejnih nakupovalnih mekah, predvsem Trstu in Gorici, ter jih švercali prek meje. S tem je povezano posebno področje neformalnega ekonomskega delovanja, ki ga opisuje vrsto bolj ali manj zabavnih zgodb, te pa so ogledalo obdobja v katerem je jeans genracija začela spreminjati družbeno klimo in prakso. S kavbojkami je prišlo marsikaj, kar danes imenujemo identifikacijski elementi dobe v kateri se je jeans generacija vse bolj upirala standardnim vzorcem življenja, ki so jo bolj utesnjevali kot ne. Upor, o katerem govorimo, je sčasoma prerasel pubertetniške okvire in se začel krepiti na vseh področjih družbenega življenja. To je bil najprej upor urbane mladine in je v vseh podobnih okoljih potekal skoraj enako in na istih področjih. V Sledeh časa Jurija Popova bo govor o celjskem primeru, čeprav bi lahko govorili na skoraj enak način, ob upoštevanju lokalnih posebnosti, tudi o ljubljanskem ali mariborskem, koprskem ali newyorškem, amseterdamskem, pariškem, londonskem in tako naprej. Čeprav jeans generacija še ni sociološko povsem legitimen pojem, je povsem jasno, da gre za generacijo in gibanje, ki sta imela daljnosežne posledice in te učinkujejo še danes.

Jurij Popov