Marsikatero težavo v prometu lahko starejši vozniki rešijo s svojimi izkušnjami in preudarnostjo, vseh pa zagotovo ne. Dodaten izziv jim ob tem nalagajo težave, ki jih prinese starost: slabša gibljivost, podaljšanje reakcijskega časa, slabša ostrina vida in sluha. Izguba mobilnosti je pereč problem upokojencev, saj vpliva na slabše vključevanje posameznika v družbo, kar lahko vodi v osamljenost in izoliranost. Da se to ne bi zgodilo, je bil ustanovljen Zavod Sopotnik, ki starejšim občanom nudi brezplačne prevoze. Z ustanoviteljem in direktorjem neprofitnega zavoda Markom Zevnikom se je pogovarjala Darja Pograjc.

Kako preprečiti osamljenost starostnikov iz manjših, odročnejših krajev

Veliko težav v prometu lahko starejši vozniki rešijo s svojimi izkušnjami in preudarnostjo, vseh pa zagotovo ne. Dodaten izziv jim ob tem nalagajo težave, ki jih prinese starost: slabša gibljivost, podaljšanje reakcijskega časa, izguba ostrine vida in sluha. Marsikateri starostnik se zato odloči, da je za volanom sedel dovolj dolgo.

“Ujetniki svojih domov”

A izguba mobilnosti vpliva na slabše vključevanje posameznika v družbo, kar lahko vodi v osamljenost in izoliranost. Da se to ne bi zgodilo, je bil ustanovljen neprofitni zavod, ki starejšim občanom nudi brezplačne prevoze. Ustanovitelj in direktor Zavoda Sopotniki Marko Zevnik je težave starostnikov opazil, ko se je preselil na področje Brkinov.

Tam je zelo veliko razpršenih manjših vasi, kjer so se mlajši večinoma odselili. So pa ostali v hišah starejši ljudje, ki ali nimajo pogojev za nakup avtov, ali niti nimajo izpitov in so dejansko na nek način ujetniki svojih domov.

Kljub temu številni upokojenci domačih nočejo preveč obremenjevati, razlaga Zevnik: “V vaseh ni več trgovin in potem ljudje čakajo cel teden, da jim otroci ali pa vnuki pripeljejo osnovne življenjske potrebščine. Nam se je zdelo to na nek način nedopustno, če so ljudje fizično sposobni sami opraviti take zadeve.”  

Ruralna območja so najbolj kritična

Na izoliranost starostnikov med drugim vpliva tudi slaba javna prometna infrastruktura. Kljub temu, da je situacija na ruralnih območjih bolj problematična, so zgodbe starostnikov in vzroki za klic na številko 031 831 030 različni.

Cela ideja Sopotnikov nekako bolj sovpada s pokrivanjem področij manjših vasi. Če pomislimo, kakšni so stroški najeti taksi, da te pride iskati v 15 km ali več km oddaljeno vas, si enostavno nihče ne more tega privoščiti.

Zavod že dobro leto in pol ponuja brezplačne prevoze po potrebi na področju občin Divača, Sežana in Hrpelje-Kozina. Za prevoze znotraj naštetih občin je storitev brezplačna.

Prostovoljci, dobrodošli!

V tem trenutku v zavodu deluje 15-20 prostovoljcev, a dodatna pomoč je vedno dobrodošla. Če uživate v vožnji in imate občutek za delo s starostniki, ki je kakor pravi Zevnik: “specifično, ampak po drugi strani tudi zato toliko lepše,” lahko kontakte poiščete na spletni strani zavoda. Prostovoljci so različnih profilov; skupno jim je to, da jim zaposlitev omogoča fleksibilen urnik.

Kako pa je z vzpostavitvijo novih enot in širitvijo na druga območja Slovenije?

Jaz osebno si zelo želim, da nam to uspe. Ampak moramo na nek način urediti področje financiranja, ker z lastnim vložkom nove enote zaenkrat enostavno ne gredo. Mogoče bo kdo videl priložnost v tem, da nas podpre kot sponzorstvo oz. donatorstvo in da na tak način lažje začnemo še kje.

Darja Pograjc